Стратегічне та політичне значення оболонських земель у Середньовіччі
23.03.2009, 13:48
Так
великий князь Литовський Олександр, реагуючи на скарги киян про утиски їх прав
видав 26 травня 1494 року Уставну грамоту Київської землі: "...А вільно
було з давнини міщанам (київським) на Оболоні сіно косити, а острови за Дніпром
(мати), чим це місце й годувало".
Але
це не заважало деяким поважним особам займатися самозахопленням чужих земель.
Особливо багато з цього приводу конфліктував з киянами Кирилівський монастир.
Монастирські послушники відстоюючи власні інтереси часом застосовували до
порушників фізичну силу забираючи знаряддя праці. Результатом боротьби став
Межувальний акт Київського воєводства за 1530 рік, у якому були встановлені границі
володінь Кирилівського монастиря на Оболоні: "Кордон цей проходив по річці
Сирець, а далі крізь лозу поміж Борків, Ручаєм в озеро Довге, що з давніх часів
зветься Кирилівським, яке прилегле до Почайни річки, деі друга річка, Крива Почайна зійшлась з тою
річкою Почайною
у озеро Іорданське, а з того озера смуговинною долиною називаємою Турець, а з
Турця крізь Болонье просто до валка старожитного, а тим валком у Юрків
ставок".
Загалом
Оболонські луки використовувались різними верствами населення як сінокоси і
пасовиська, а озера для рибних ловів. З XVII ст. внаслідок зростання населення
Києва і появи нових претендентів на володінняпоземельні конфлікти тут стають звичним явищем.
Під
час польського панування Київ активно заселяли разом з шляхтичами і католицькі
єпископи, які зразу приглядали землі для своїх маєтків.В записках Петра Розвидовського
(1634-1664)про Київський
домініканський монастир згадуються оболонські сінокоси, озера: "Від
Вишгорода розкинулися навіть до наших озер над Дніпром, названих Клебанськими.
Праворуч, у віддаленні від Києва над Сирцем, біля Іорданського озера сінокос
один, що зветься ковальський, тому що його прилучили були до своїх покосів
київські ковалі."
Та
все ж внутрішні чвари не приносили такої
шкоди як ворожі напади. Так у 1651 році з півночі на Київ наступало литовське
військо, яке налічувало понад 15 тисяч чоловік. Київський загін захисту міста
очолював полковник Жданович. 24 липня він вивів полк з міста і зайняв оборону
на північній околиці. У Вишгороді козаки вступили у бій з литовським військом, прагнучи
зупинити його просування. Однак передовий загін литовців відкинув козацькі сторожові
загони, наблизився до Києва і розташувався на Оболоні. За літописом Якима
Єрлича незважаючи на протистояння козаків, литовськи загони 17 серпня ради
грабунку підпалили Київ. Пожежа знищила понад 2 тис. будинків та Подільське
місце.
Згодом, після
визволення Києва багато козаків тут осіли і почали створювати власне
господарство, іноді розширюючи свої наділи не зовсім порядними методами. Про це
дізнався сам Богдан Хмельницький. Розгніванний гетьман склав Універсал Київському
магістрату та міщанам, в якому заборонялося селянам та козакам селища Пріорки
претендувати на землі та сіножаті, що раніше належали київським міщанам.
Гетьман підтвердив право Київського магістрату на володіння землями і
сіножатями, зокрема на Оболоні. Козаки і посполиті не мали права привласнювати
ці угіддя під загрозою суворого покарання: "І тепер мати хочемо аби
козакам і пріорським обивателям, в оних жадноє, одмінив (першою ласкою нашою
упевнені) не мали кривди (міщани), принагабання найменшого ні од коли аби не
терпіли, в оних сіножатях, так на Оболонню, яко і інде".
Представлені
історичні свідчення дають нам унікальну можливість прослідкувати значення
Оболоні дляКиєва у контексті
вищезгаданих подій. Земля була дієвим засобом впливу і ототожнювалася з владою
і силою. Тому зрозуміле непереборне прагнення світських, і духовних осіб
зміцнити своє соціальне становище за рахунок оболонських угідь.